ورم بیضه و 6 روش درمان خانگی و سریع آن

ورم بیضه

کیسه بیضه که بخشی از اندام تناسلی مردانه است، از ماهیچه‌های صاف تشکیل شده و هر دو بیضه را در خود جای می‌دهد. بنابراین، اگر فردی دچار ورم بیضه شود، احتمال زیادی وجود دارد که این التهاب به بیضه‌ها نیز منتقل شود.

به‌طور کلی، ورم بیضه به معنای التهاب یک یا هر دو بیضه است که معمولاً به علت عفونت رخ می‌دهد. این عفونت می‌تواند مستقیماً بیضه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد یا از طریق جریان خون از بخش دیگری از بدن به بیضه‌ها منتقل شود.

ورم بیضه ممکن است با درد همراه باشد، اگرچه در برخی موارد نیز ممکن است هیچ دردی احساس نشود. در صورتی که ورم بیضه همراه با درد باشد، توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز آسیب‌های جدی، فوراً به مراکز درمانی مراجعه کنید. همچنین ورم بیضه در برخی موارد می تواند موجب ناتوانی جنسی شود. به همین جهت پیشنهاد می کنیم مقاله درمان ناتوانی جنسی مردان را مطالعه کنید.

در ادامه این مقاله قصد داریم با علائم، علل ابتلا و انواع روش‌های درمان این بیماری آشنا شویم. با مجله زیبایی دکتر جمیلی همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

عکس ورم بیضه

علت ورم بیضه راست و چپ

ورم بیضه می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و برای تشخیص دقیق باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد. در اینجا برخی از علل شایع ورم بیضه راست (و یا چپ) آورده شده است:

علت ورم بیضه راست و چپ

عفونت‌ها

• اپیدیدیمیت: التهاب اپیدیدیم، که معمولاً به علت عفونت باکتریایی یا بیماری‌های مقاربتی ایجاد می‌شود.
  • ارکیت: التهاب بیضه، که می‌تواند به علت عفونت‌های ویروسی مانند اوریون یا باکتریایی باشد.

فتق مغبنی

هنگامی که بخشی از روده از طریق یک نقطه ضعیف در دیواره شکمی وارد کیسه بیضه می‌شود، ممکن است باعث تورم و درد شود.

تورشن بیضه

چرخش بیضه که باعث قطع جریان خون به بیضه می‌شود.

هیدروسل

تجمع مایع در اطراف بیضه که باعث تورم بدون درد می‌شود.

واریکوسل

بزرگ شدن وریدها در کیسه بیضه، که معمولاً در سمت چپ رخ می‌دهد ولی ممکن است در سمت راست نیز باشد.

ضربه یا آسیب

ضربه مستقیم به بیضه می‌تواند باعث تورم و درد شود.

تومورها

رشد غیرطبیعی سلول‌ها در بیضه که می‌تواند باعث تورم و درد شود.

تورم بعد از جراحی

همانطور که قبلاً ذکر شد، ورم بعد از عمل فتق ممکن است به علت تجمع مایعات یا التهاب ناشی از جراحی باشد. همچنین کوچک شدن کیسه بیضه می تواند یکی از علائم بعد از جراحی بیضه باشد. به همین جهت پیشنهاد می شود مقاله علل کوچک شدن بیضه را مطالعه فرمائید.

توصیه‌ها : اگر شما یا فردی که می‌شناسید، دچار ورم بیضه شده‌اید، بسیار مهم است که به سرعت به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق تشخیص داده شده و درمان مناسب آغاز شود. برخی از شرایط، مانند تورشن بیضه، نیاز به درمان فوری دارند تا از عوارض جدی جلوگیری شود.

درمان ورم بیضه بعد از عمل فتق

بعد از عمل فتق، ورم بیضه ممکن است به دلیل تجمع مایعات یا تورم ناشی از جراحی رخ دهد. این وضعیت معمولاً به مرور زمان بهبود می‌یابد، اما می‌توانید اقداماتی انجام دهید تا بهبودی سریع‌تر شود و از ناراحتی کاسته شود:

• استراحت و اجتناب از فعالیت‌های سنگین: تا زمانی که پزشک توصیه می‌کند، از فعالیت‌های سنگین و بلند کردن اشیاء سنگین خودداری کنید.
  • استفاده از کمپرس سرد: می‌توانید از کمپرس سرد (مثلاً بسته‌های یخ) بر روی ناحیه ورم کرده برای کاهش تورم و درد استفاده کنید. حتماً بین پوست و بسته یخ یک پارچه قرار دهید تا از آسیب دیدگی پوست جلوگیری شود.
  • استفاده از داروهای ضد التهابی: با مشورت پزشک، می‌توانید از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید.
  • استفاده از بیضه‌بند: استفاده از بیضه‌بند ممکن است کمک کند تا وزن بیضه‌ها حمایت شده و تورم کاهش یابد.
  • بالا نگه داشتن بیضه‌ها: هنگام خوابیدن، می‌توانید بیضه‌ها را با یک بالش کوچک یا حوله نرم بالا نگه دارید تا تورم کاهش یابد.
  • مشاوره با پزشک: در صورت بروز علائم نگران کننده مانند درد شدید، تب، قرمزی یا علائم عفونت، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

پیگیری توصیه‌های پزشک و حضور در ویزیت‌های پس از عمل نیز بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که فرآیند بهبودی به درستی پیش می‌رود.

درمان ورم بیضه بعد از عمل فتق

ورم بیضه بعد از عمل واریکوسل

ورم بیضه بعد از عمل واریکوسل یکی از مواردی است که برخی بیماران تجربه می‌کنند. گاهی اوقات، بعد از عمل، بیماران دچار تورم و کبودی در کشاله ران و کیسه بیضه می‌شوند. این تورم و کبودی معمولاً در عرض سه تا چهار هفته کاهش می‌یابد و از بین می‌رود. با این حال، برخی از افراد ممکن است تا شش هفته تورم و حساسیت در بیضه‌ها و کشاله ران را تجربه کنند.

ورم بیضه بعد از عمل واریکوسل

در صورتی که تورم و کبودی بیش از این مدت زمان ادامه پیدا کند یا همراه با درد شدید باشد، بهتر است بیمار به پزشک معالج خود مراجعه کند تا از عدم وجود مشکلات جدی‌تر اطمینان حاصل شود. مهم است که بیماران بعد از عمل، دستورات پزشک را به دقت دنبال کنند و در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرعادی، فوراً اقدام به مشاوره پزشکی کنند.

عفونت و ورم بیضه

ورم بیضه یکی از بیماری‌های مربوط به اندام تناسلی مردان است. این بیماری در زبان انگلیسی با نام “scrotal swelling” شناخته می‌شود که به معنی بزرگ شدن کیسه بیضه است. کیسه بیضه، بخشی از اندام تناسلی مردانه، ماهیچه‌ای صاف است که هر دو بیضه را در خود جای می‌دهد. بنابراین، اگر فردی دچار ورم بیضه شود، این التهاب احتمالاً به بیضه‌ها نیز منتقل خواهد شد.

به طور کلی، ورم بیضه به معنای التهاب یک یا هر دو بیضه است که معمولاً به علت عفونت ایجاد می‌شود. این عفونت می‌تواند مستقیماً بیضه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد یا از طریق جریان خون از بخش دیگری از بدن به بیضه‌ها منتقل شود. ورم بیضه ممکن است در برخی مواقع همراه با درد باشد، هرچند گاهی نیز هیچ‌گونه دردی به همراه ندارد.

چنانچه ورم بیضه همراه با درد باشد، بهتر است برای جلوگیری از بروز آسیب‌های جدی، سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید.

درمان ورم بیضه با طب سنتی

درمان درد و ورم بیضه سمت راست در طب سنتی با استفاده از داروهای گیاهی انجام می‌شود. نوع مزاج فرد، از جمله مزاج بلغم، در انتخاب نسخه درمانی مؤثر است. پیشنهاد می کنیم مقاله درمان زود انزالی با طب سنتی را نیز بخوانید. در ادامه، به برخی از روش‌های سنتی برای کاهش درد و ورم بیضه اشاره شده است:

مویز، زیره و آب انگور

• ترکیبات: ۵۰ گرم مویز بدون هسته، ۵۰ گرم زیره، نیم لیتر آب انگور
  • نحوه مصرف: روزانه یک فنجان از این ترکیب را در سه وعده مصرف کنید.

پونه دشتی و قائوت

• ترکیبات: ۵۰ گرم پونه دشتی آسیاب شده، ۱۰۰ گرم قائوت
  • نحوه مصرف: روزانه در سه نوبت، هر بار به اندازه یک قاشق چای‌خوری مصرف کنید.

صمغ صنوبر، موم و روغن زیتون

• ترکیبات: ۵۰ گرم صمغ صنوبر پودرشده، ۵۰ گرم موم، ۱۰۰ گرم روغن زیتون بکر
  • نحوه مصرف: سه نوبت در روز، هر بار به اندازه یک قاشق مرباخوری مصرف کنید.

کلم خشک و انجیر

• ترکیبات: ۵۰ گرم کلم خشک، ۵ عدد انجیر، مقدار مشخصی آب
  • نحوه مصرف: سه بار در روز، هر بار به اندازه یک قاشق غذاخوری استفاده کنید.

شنبلیله، بذر کتان، عسل و آب

• ترکیبات: ۵۰ گرم شنبلیله، ۵۰ گرم بذر کتان، ۱۰۰ گرم عسل، ۳۰۰ میلی‌لیتر آب
  • نحوه مصرف: سه نوبت در روز، هر بار یک قاشق مرباخوری مصرف کنید.

هسته خرما، بذر ختمی و سرکه

• ترکیبات: ۵۰ گرم هسته خرما، ۵۰ گرم بذر ختمی، ۲۰۰ گرم سرکه
  • نحوه مصرف: سه بار در روز، هر بار به اندازه یک قاشق غذاخوری میل کنید.

آرد هسته خرما و ختمی

• ترکیبات: ۵۰ گرم آرد هسته خرما، ۵۰ گرم ختمی، ۱۰۰ گرم سرکه
  • نحوه مصرف: سه نوبت در روز، هر بار به اندازه یک قاشق مرباخوری بخورید.

برگ تمشک، موم و روغن گل محمدی

• ترکیبات: ۵۰ گرم برگ تمشک آسیاب شده، ۵۰ گرم موم، ۵۰ گرم روغن گل محمدی
  • نحوه مصرف: سه نوبت در روز، هر بار به اندازه یک قاشق مرباخوری مصرف کنید.

این روش‌های سنتی ممکن است به کاهش درد و التهاب بیضه کمک کنند. همچنین می تواند به تقویت میل جنسی آقایان کمک کند. اما همیشه توصیه می‌شود قبل از شروع هر گونه درمان سنتی با پزشک معالج خود مشورت کنید تا از عدم وجود تداخلات دارویی یا مشکلات احتمالی دیگر اطمینان حاصل شود.

برای ورم بیضه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

متخصص اورولوژی در تشخیص و درمان بیماری‌های مرتبط با مثانه، کلیه‌ها، دستگاه ادراری و اندام‌های تناسلی مردانه تخصص دارد. برخی از مواردی که اورولوژیست می‌تواند به شما کمک کند شامل موارد زیر است:

• سنگ کلیه : اورولوژیست می‌تواند تشخیص و درمان سنگ کلیه را انجام دهد و روش‌های مختلفی برای مدیریت این مشکل ارائه دهد.
  • سرطان پروستات و بیضه : اورولوژیست می‌تواند در تشخیص و درمان سرطان پروستات و بیضه نقش اساسی ایفا کند.
  • مشکلات نگه‌داشتن ادرار : اورولوژیست می‌تواند به درمان مشکلات مربوط به بی‌اختیاری ادرار کمک کند.
  • عفونت‌های دستگاه ادراری : تشخیص و درمان عفونت‌های ادراری نیز از جمله تخصص‌های اورولوژیست است.
  • اختلال نعوظ : اورولوژیست می‌تواند راه‌حل‌هایی برای مشکلات مربوط به اختلال نعوظ ارائه دهد. او می تواند دارو آلپروستادیل برای اختلال نعوظ تجویز کند.
  • بزرگ‌شدن غده پروستات : مشکلات مرتبط با بزرگی غده پروستات نیز توسط اورولوژیست تشخیص و درمان می‌شود.

در نتیجه، اگر شما یا یکی از نزدیکانتان دچار ورم بیضه یا هر نوع مشکل دیگری در دستگاه ادراری یا تناسلی هستید، مراجعه به متخصص اورولوژی می‌تواند بهترین گزینه باشد. این متخصصان با داشتن دانش و تجربه کافی می‌توانند به تشخیص دقیق و درمان مؤثر بیماری شما کمک کنند.

منبع : What You Need to Know About Scrotal Swelling